Орієнтовна програма стажування випускника ВНЗ
І. Основні завдання стажування:
набуття практичних навичок, необхідних для педагогічної роботи;
уміння застосовувати теоретичні знання у конкретній практичній роботі;
набуття та вдосконалення педагогічних навичок виховної роботи з дітьми;
вивчення передового педагогічного досвіду;
засвоєння різноманітних методів навчання, використання сучасних засобів навчання;
впровадження нетрадиційних форм, методів і прийомів навчання, нових педагогічних технологій.
ІІ. Зміст стажування молодого вчителя.
У процесі стажування молодий учитель повинен набути знання з психології, педагогіки, методики викладання шкільного предмета і виховної роботи, проявити себе в усіх найважливіших формах роботи.
Навчальна робота
Стажист повинен:
вивчити принципи перспективного та поточного планування навчально-виховного процесу в школі і брати посильну участь у плануванні роботи школи;
протягом навчального року планувати навчально-виховну роботу зі свого предмета;
розробляти поурочні плани, планувати позакласну роботу відповідно до плану виховної роботи школи;
у навчальній роботі на уроках використовувати різноманітні методи, прийоми, форми і засоби навчання, які сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів (лекція, бесіда, розповідь, семінар, лабораторні роботи, керівництво самостійною роботою учнів, експеримент, демонстрації, використання комп’ютерної техніки, навчального кіно, магнітофонних записів тощо) та індивідуальної роботи з учнями;
брати участь в організації та проведенні факультативних занять (бажано керувати факультативом або провести одне чи декілька занять);
надавати індивідуальну допомогу учням зі свого предмета;
проводити позакласну роботу з предмета у формі фронтальної лекції, екскурсії, конференції, перегляду навчальних і науково-популярних фільмів тощо), групової (гурток, олімпіада, диспут, туристський похід тощо) та індивідуальної роботи з учнями;
брати участь в оформленні шкільних кабінетів та в організації роботи учнів у них;
активно брати участь в організації й проведенні заходів зі свого предмета (тематичний вечір, ювілейні дати, дні здоров’я тощо).
Методична робота
Стажист — молодий учитель, який входить до складу шкільного та районного методичних об’єднань і бере участь в їхній роботі:
за допомогою свого керівника обирає й розробляє одну методичну тему, пише за нею реферат; реферат обговорюють на засіданні шкільного чи районного методоб’єднання (після 2—3 років роботи цього вчителя);
вивчає лабораторне обладнання, ТЗН, комп’ютерну техніку та наочні посібники, які є в школі, з наступним використанням їх у навчальній роботі;
відвідує уроки досвідчених учителів зі свого предмета, бере участь у їх аналізі, поглиблено вивчає педагогічний досвід одного з висококваліфікованих учителів;
за час стажування проводить відкриті уроки;
проводить моніторинг навчальних досягнень учнів, використовуючи різні форми опитування (контрольні роботи, заліки, усне, індивідуальне, фронтальне опитування, тестування тощо);
оформляє результати моніторингу згідно з планом роботи школи;
систематично вивчає педагогічну та методичну літературу й бере участь у її обговоренні.
Робота класного керівника
Стажист повинен виконувати роботу класного керівника (у разі неможливості призначення стажиста класним керівником, він виконує функції помічника досвідченого класного керівника на громадських засадах).
Для цього стажист:
вивчає документацію класу, склад батьків, індивідуальні особливості учнів, складає психолого-педагогічну характеристику класу й подає її своєму наставникові;
на основі вивчення складу класу домагається єдності педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків;
організовує дитячий колектив з урахуванням вікових та психологічних особливостей, домагається згуртованості, активності, ініціативи та творчості учнів;
проводить класні збори;
проводить заходи, спрямовані на розширення культурного світогляду та зміцнення здоров’я учнів (відвідування театру, музеїв, басейну, прогулянки в ліс, спортивні заходи тощо);
згідно із загальношкільним планом здійснює шефську роботу.